Zastrzeżenie nr PESEL i cofnięcie zastrzeżenia PESEL
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | ewidencja ludności |
---|---|
Komórka odpowiedzialna | Urząd Stanu Cywilnego – USC |
ZASTRZEŻENIE NR PESEL i COFNIĘCIE ZASTRZEŻENIA PESEL
Wymagane dokumenty
Jeśli chcesz zastrzec nr PESEL lub cofnąć zastrzeżenie nr PESEL możesz to zrobić elektronicznie lub osobiście w organie dowolnej gminy.
NAJPROSTSZYM SPOSOBEM JEST ZŁOŻENIE WNIOSKU ELEKTRONICZNIE - PRZEZ INTERNET.
W tym celu skorzystaj WYŁĄCZNIE z usługi na następującej stronie: link do usługi w serwisie gov.pl lub aplikacji mObywatel.
Niezbędny do tego jest Podpis Zaufany (Profil Zaufany), podpis osobisty, kwalifikowany podpis elektroniczny.
Skorzystanie z elektronicznej usługi skutkuje natychmiastowym zastrzeżeniem nr PESEL (lub cofnięciem zastrzeżenia nr PESEL) w Rejestrze zastrzeżeń numerów PESEL.
Wniosek o zastrzeżenie lub cofnięcie zastrzeżenia nr PESEL możesz wnieść także na piśmie. Wniosek może zostać złożony OSOBIŚCIE w organie dowolnej gminy. Nie drukuj formularza wniosku - urzędnik wydrukuje wniosek z Twoimi danymi, a Ty tylko go podpiszesz.
W wyjątkowej sytuacji - spowodowanej chorobą, niepełnosprawnością lub inną NIEDAJĄCĄ SIĘ POKONAĆ PRZESZKODĄ - wniosek o zastrzeżenie nr PESEL może złożyć pełnomocnik, który posiada pisemne pełnomocnictwo. Dla ułatwienia proponujemy skorzystać z przygotowanego przez nas formularza pełnomocnictwa.
Opłaty
Zastrzeżenie nr PESEL jest bezpłatne.
W przypadku zastrzeżenia nr PESEL przez pełnomocnika opłacie skarbowej
w wysokości 17 zł podlega złożenie pełnomocnictwa. Jeśli pełnomocnikiem są rodzice, dzieci, dziadkowie, rodzeństwa lub małżonek złożenie pełnomocnictwa jest bezpłatne.
Podstawa prawna
-Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności,
Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 7 listopada 2023 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania wniosków stosowanych przy zastrzeganiu i cofaniu zastrzeżenia nr PESEL.
Tryb odwoławczy
- Brak.