Zaświadczenie z Rejestru Dowodów Osobistych
Dane każdej osoby, która posiada dowód osobisty, są przetwarzane w Rejestrze Dowodów Osobistych.
Jeśli potrzebujesz zaświadczenia, które będzie zawierało informacje o Twoich danych, znajdujących się w Rejestrze Dowodów Osobistych, możesz wystąpić z wnioskiem do dowolnego urzędu gminy.
Pamiętaj, że zaświadczenie możesz otrzymać wyłącznie, gdy pytasz o swoje dane znajdujące się w Rejestrze Dodowów Osobistych lub gdy występujesz o dane dotyczące Twojego dziecka lub podopiecznego, dla którego jesteś opiekunem prawnym albo kuratorem.
Aby otrzymać zaświadczenie z Rejestru Dowodów Osobistych musisz złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia. Samodzielnie napisz pismo, które będzie zawierać Twoje dane:
- imię i nazwisko,
- numer PESEL,
- adres,
oraz wskazanie, jakie informacje powinno zawierać zaświadczenie, o które wnioskujesz (zaświadczenie może stanowić pełny odpis Twoich danych, lub zawierać jedynie kilka żądanych informacji).
Do wniosku załącz następujące dokumenty:
- dowód opłaty za wydanie zaświadczenia;
- jeśli załatwiasz sprawę przez pełnomocnika, dołącz dokument pełnomocnictwa i potwierdzenie dokonania opłaty skarbowej. W przypadku, gdy będzie to Twój mąż, żona, rodzic, dziecko, rodzeństwo, dziadkowie, wnuki - pełnomocnictwo jest bezpłatne.
Opłaty
- za wydanie zaświadczenia - 17 zł;
- od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa (od pełnomocnictwa udzielnego przez Ciebie każdej wskazanej osobie), gdy będzie reprezentował Cię pełnomocnik niebędący Twoją najbliższą rodziną - 17 zł
Termin i sposób załatwienia
Zaświadczenie otrzymasz w ciągu 7 dni. Odmowa wydania zaświadczenia bądź odmowa wydania zaświadczenia o żądanej treści następuje w drodze postanowienia.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 671)
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 775 z późn. zm.)
Tryb odwoławczy
Jeśli nie otrzymasz zaświadczenia o żądanej treści, możesz wnieść zażalenie do Wojewody Wielkopolskiego za pośrednictwem Burmistrza Śmigla. Masz na to 7 dni od daty jego doręczenia.